8 fantastiske meditasjonsteknikker mot depresjon

8 meditasjonsteknikker mot depresjon

Hva er depresjon?

Hovedsymptomene er følelse av nedstemthet, tap av interesser og lyst, redusert energi og økt trettbarhet.

Andre symptomer kan være skyldfølelse eller dårlig samvittighet, mindreverdighetstanker eller nedsatt selvtillit, selvmordstanker, konsentrasjonsvansker, psykomotoriske forstyrrelser (rastløshet, uro, oppspilthet eller hemning), søvnforstyrrelser, nedsatt appetitt eller vekttap.

Vanligvis kreves en varighet på minst to uker. En skiller mellom alvorlige, moderate og milde depresjoner. Depresjonsfølelse eller depressive forstyrrelser er en mild depresjon og forekommer 2-3 ganger så hyppig som alvorlige depresjoner. En egen tilstand kalles dystymi og er karakterisert ved en vedvarende tilstand med nedstemthet/tristhet over flere år.

Det finnes mange måter å bearbeide depresjon. Blant disse er terapi og medisinering. Men det finnes også mange måter å forebygge eller lette depresjon i hverdagen.

Meditasjon mot depresjon

I denne artikkelen belyser vi 8 fantastiske meditasjonsteknikker som et virkningsmiddel for å kunne forebygge eller lette noen av symptomene ved depresjon. Det vil kunne føre til en lettere hverdag for noen og kan med fordel gis et forsøk for mange.

Mann som mediterer

En veldig enkel type meditasjon for depresjon

Tilbring 10 minutter på å prøve denne enkle øvelsen. Det vil lette tankene dine og hjelpe deg til å begynne å føle deg avslappet.

  1. Finn et sted stille og fredelig hvor du ikke vil bli forstyrret.
  2. Sett deg god til rette med god holdning.
  3. Lukk øynene dine og fokuser på tankene dine og på pusten din.
  4. Ved hver innånding, tenk at du tar inn ny energi i kroppen din.
  5. Ved hver utånding kan du puste ut noen negative og depressive tanker.
  6. Ta 108 inn og utåndinger på denne måten.

Dette er en veldig enkel øvelse for depresjon. Det er av typen midfulness-trening som Deepak Chopra og Doctor Oz benytter.

TRAPES Kiropraktorklinikk
Fjuz
Walmann Salong - Lietorvet Skien
JA SmartRepair
A.Goberg

Annonse

Meditasjonsteknikker for depresjon 1: Anapanasati

«Anapanasati» er riktig ord som brukes til å beskrive puste meditasjoner.

Dette er en av de beste typer meditasjon for depresjon. Og det er det beste stedet for alle nybegynnere å starte meditasjon.

Den grunnleggende prosessen med anapanasati handler om å fokusere på pusten for å slappe av sinnet, og deretter fokusere på følelsen av ro.

Anapanasati er ganske enkelt å gjøre, og det skaper en dyp følelse av avslapning.

Hvis du lurer på hvorfor meditasjon hjelper mot depresjon, prøv denne teknikken. Du vil føle deg roligere og du vil se hvorfor mindfulness er så nyttig.

Les mer om fremgangsmåte her ( Engelsk tekst ).

Meditasjonsteknikker for depresjon 2: Smilende Buddha Teknikk

Smilende Buddha meditasjon er en moderat avansert teknikk som er best for folk som har litt erfaring med å meditere.

Det er en teknikk som er spesielt utviklet for å skape lykke. Det innebærer en kombinasjon av mudras (håndposisjon) og mantraer (gjentatte ord) for å skape dyp avslapning og lykke.

Grunnen til at dette er en god type meditasjon for depresjon er fordi det øker positive følelser.

Les mer om fremgangsmåte her ( Engelsk tekst ).

Meditasjonsteknikker for depresjon 3: Zen Walking Meditasjon

Jeg er sikker på at du er enig med meg når jeg sier at når du føler deg nedstemt så hjelper en fin, lang tur mye. En tur gir deg sjansen til å komme deg litt vekk og lar deg tømme tankene dine. Det eneste som er bedre enn en tur er en Zen-tur.

I Zen walking går du opp og ned en sti mens du mediterer på bevegelsens følelse. Dette gjør at du får litt frisk luft (viktig for depresjon). Det rydder sinnet og bringer ro og avslapning.

Dette er den beste typen meditasjon for depresjon når du har sittet inne for lenge.

Les mer om fremgangsmåte her ( Engelsk tekst ).

Meditasjonsteknikker for depresjon 4: Loving Kindness Meditasjon

Vitenskapelig forskning viser at kjærlig vennlighetsmeditasjon er svært nyttig for depresjon.

Kjærlig vennlighet er en type meditasjon der vi fokuserer på å gi og motta medfølelse. Dette er en av mange fantastiske meditasjonsteknikker.

Slik utfører du en kjærlig vennlighetsmeditasjon:

  • Lukk øynene og tenk på noen (enten ved å tenke på deg selv eller noen nær deg som du liker)
  • Se for deg denne personen glad, smilende
  • List opp 5 fine ting de har gjort for deg tidligere, ting som fikk deg til å føle deg støttet
  • Tenk på å forlenge kjærlighet og vennlighet til denne personen
  • Si ordene «Må [navn på person] få kjærlighet og vennlighet. Må de være lykkelige, sunne og vellykkede. Må de også ha styrke til å overvinne problemer i livet. Jeg er glad i [navn på person]. Jeg er ett med [navn på person] «
  • Tenk deg at personen sender kjærlig vennlighet tilbake til deg.
  • Gjenta prosessen med en andre person, tredje person og så videre.
  • Første gang ta sikte på 10 personer.

Meditasjonsteknikker for depresjon 5: Mindfullness Meditasjon


Mindfulness er ikke en bestemt meditasjonsteknikk. Det er mer en holdning som omfatter et bredt spekter av teknikker.

Dette er typen meditasjon som Deepak Chopra, Dr. OZ og andre benytter.

I hovedsak er mindfullness oppmerksomhet. Du fokuserer bare på nåtid.

Når du trener din oppmerksomhet, trener du deg selv til å gi slipp på tanker og å fokusere på øyeblikket. Dette er veldig kraftig virkemiddel for depresjon og vil hjelpe deg å få tankene over på andre ting. Denne meditasjonsteknikken anbefales spesielt oppmerksomhet hvis du lider av negativ tankegangsdepresjon.

Les mer om fremgangsmåte her ( Engelsk tekst ).

Kvinne som mediterer på en sandstrand

Meditasjonsteknikker for depresjon 6: Visualiseringsmeditasjon

Visualiseringsmeditasjon er en av de mer avanserte typer meditasjon for depresjon fordi du må bruke fantasien din.

I all hovedsak kan visualisering defineres som dette: Det å forestille spesifikke ting for å produsere bestemte resultater.

La oss for eksempel si at du ønsker å slappe av. Du kan velge å forestille seg en avslappende dag på en strand.

Prøv dette nå, og du vil kunne bli avslappet og glad.

  • Tenk deg å stå på stranden ved havet.
  • Kjenn bølgene skylle frem og tilbake over føttene dine
  • Hør bølgebruset
  • Se for deg horisonten
  • Føl den varme sanden under føttene dine
  • Kjenn den salte og skarpe sjøluften
  • Si til deg selv: «Jeg er avslappet og rolig. Dette er en god dag «.

Visualiseringer som dette trener tankene til å tenke på positive, avslappende ting. Dette bringer ro og indre fred. Utvilsomt en av de beste typene meditasjon for depresjon.

Karlsen & Solbakken Maskinering AS
Klinikk Skien
Pepita Klær & Interiør
Borgar Kittilsen Verksted AS
Rørleggern AS er din lokale rørlegger i Skien og Porsgrunn

Annonse

Meditasjonsteknikker for depresjon 7: Kroppsscan Meditasjon

Når du er deprimert mister du ofte kontakten med det nåværende øyeblikket.

Depresjon gjør at du går seg vill i de altomspennende tankene du gjerne har.

Til sammenligning, når vi er glade klarer vi å leve i øyeblikket.

Å leve i øyeblikket betyr i hovedsak å være fokusert på virkeligheten i stedet for hva som er i tankene dine.

Body Scan Meditation får deg i kontakt med kroppen din og setter deg tilbake i øyeblikket.

Det er ganske enkelt å gjøre. Ideelt sett legg deg ned, selv om du kan bli sittende hvis du foretrekker det.

For å gjøre en kroppsscan meditasjon flytter du fokuset rundt kroppen din. Du kan også bevisst slappe av kroppen din mens du går (dette ligner teknikken «Progressiv muskelavslapping»)

Voksen kvinne mediterer liggende

Slik utfører du kroppsscan meditasjon

  • Begynn med føttene dine. Fokuser på føttene dine.
  • Legg merke til følelsene i føttene dine.
  • Hvis det er spenning der, be føttene om å slappe av.
  • Se for de å trekke inn luft og føre den inn i føttene og få dem til å slappe av.
  • Fortsett denne prosessen, flytt fokuset gradvis opp kroppen din, fra føtter til ankler til ben til bekken til mage, bryst, armer, hender, nakke, ansikt og hode.
  • Snu rekkefølgen å jobb deg ned fra topp til tå.

Meditasjonsteknikker for depresjon 8: Mantra Meditasjon

Et mantra er en hellig lyd som det mediteres basert på. Det finnes flere ulike typer mantra som du kan søke opp mer informasjon om på internett.

Her viser vi deg raskt om mantraet «Om»

  • Lukk øynene dine
  • Fokuser på pusten din
  • Si mantraet «Om» ( Oooooooommmmmmmm )
  • Føl lyden sin gjenklang gjennom kroppen din
  • Fokuser 100% på lyden
  • Gjenta mantraet «Om» 108 ganger.

Vi håper med dette å ha gitt dere en god innføring i ulike fantastiske meditasjonsteknikker for å få større kontroll over depresjon og tunge tanker.

Du kan lese mye mer om meditasjon på internett og det finnes også mange gode bøker som omhandler meditasjon.